Extinderea rețelei de tramvai pe artera de circulație Prelungirea Ghencea
Perioada de
implementare
de la
04 Decembrie 2025
până la
31 Decembrie 2029
COD SMIS
351095
Cod Apel de Proiect
PR BI/P4/4.1/4.2/1/2025 - Apel dedicat transportului public curat
Beneficiar
Municipiul București
Obiectivul General ale proiectului
Obiectivul general al proiectului/Scopul proiectului: Obiectivul general al proiectului este reprezentat de reducerea emisiilor de echivalent CO2 generate de transportul rutier motorizat la nivelul Municipiului București cu aproximativ 763 toneCO2 emisii/an, an de referință 2030, an după finalizarea proiectului (conform Studiu de trafic „Penetrație Prelungirea Ghencea – Domnești și supralărgire Bd. Ghencea între Str. Brașov și Terminal Tramvai și Notă tehnica ADITPBI nr. 140401/27.08.2025)
Obiectivele Specifice ale proiectului
1. Modernizarea a 11448 metri cale simplă, din care 10409 metri cale simplă linii tramvai noi si 1039 metri cale simplă linii existente, precum și achiziția a 16 tramvaie noi până la sfârșitul anului 2029, în vederea îmbunătățirii eficienței transportului public de călători din Municipiul București. 2. Creșterea cu 0,06% a numărului de utilizatori ai transportului public cu tramvaiul, an de referință 2030 (321733 călători/an, respectiv 1072 călători/zi), susținând transferul sustenabil al unei părți din cota modală de transport cu autoturisme către transportul public.
Locația de implementare
1613057.6
Valoare totală (lei)
610.357.879,13
Cofinanțarea UE (FEDR), LEI
80.354.316,44
Cofinanțare de la Bugetul de stat, LEI
120.531.474,66
Coordonate GPS
44.41069, 26.0055
Rezultate
1. Rezultat așteptat general nr. 1 - Scăderea anuală estimată a gazelor cu efect de seră Prin extinderea rețelei de linie de tramvai de la nivelul Municipiului București se va asigura îmbunătățirea transportului public, reducerea numărului de deplasări cu transportul privat (cu autoturisme) și, implicit, reducerea emisiilor de echivalent CO2 din transport. De asemenea, se urmărește ca utilizarea autoturismelor să devină o opțiune mai puțin atractivă din punct de vedere economic și al timpilor de parcurs, față de utilizarea transportului public de călători, creându-se în acest mod condițiile pentru reducerea numărului autoturismelor și reducerea emisiilor de echivalent CO2. Se preconizează o reducere a emisiilor GES cu 0,10%, respectiv 763 tone CO2e/an în anul 2030 (conform Studiu de trafic „Penetrație Prelungirea Ghencea – Domnești și supralărgire Bd. Ghencea între Str. Brașov și Terminal Tramvai și Notă tehnica ADITPBI nr. 140401/27.08.2025). Valoarea estimată a emisiilor echivalente CO2 anuale pentru anul 2030 este de 751796,89 tone CO2e/an în varianta cu proiect, comparativ cu 752560,00 tone CO2e/an în varianta fără proiect. 2. Rezultat așteptat general nr. 2 - Creșterea estimată a numărului de pasageri Prin investiția propusă se va dezvolta un sistem de transport public de călători atractiv și eficient, realizându-se astfel transferul durabil al unei părţi din cota modală a transportului privat cu autoturisme către transportul public. În acest mod, se va diminua semnificativ traficul rutier cu autoturisme și se preconizează o creștere a numărului de călătorii cu 0.06% în anul 2030, respectiv cu 321.733 călătorii/an (conform Studiu de trafic „Penetrație Prelungirea Ghencea – Domnești și supralărgire Bd. Ghencea între Str. Brașov și Terminal Tramvai și Notă tehnica ADITPBI nr. 140401/27. 8.2025). Valoarea estimată a fluxului de călătorii generate pentru anul 2030 este de 515.427.200 călătorii/an în varianta cu proiect, comparativ cu 515.105.467 călătorii/an în varianta fără proiect. 3. Rezultat așteptat în funcție de activitățile proiectului nr. 1 - Modernizarea 1039 metri cale simplă (mcs) linie de tramvai existentă si construcția a 10409 metri cale simplă (mcs) linie de tramvai nouă Aceste lungimi sunt conform planurilor de situație și au fost determinate prin măsurători făcute de la limitele liniilor noi la intersecția str. Brașov – bd. Ghencea, respectiv pornind de la vârful macazurilor de pe str. Brașov deviație dreapta și de la vârfurile macazurilor de pe bd. Ghencea direcția înainte. Extinderea liniei de tramvai are ca rezultat o îmbunătățire semnificativă în ceea ce privește congestiile în zona metropolitană. Reducerea congestiei este explicată prin faptul că oamenii vor înlocui mijloacele private de transport cu transportul public în timpul orelor de vârf. Prin extinderea liniei se preconizează atât pentru primul an de după implementarea proiectului cât si pentru ultimul an de durabilitate o scădere a timpului de călătorie, creșterea vitezei medii a vehiculelor de transport public local în perioada orelor de vârf, precum și îmbunătățirea unor parametri specifici mobilității persoanelor (scăderea cotei modale a transportului auto, etc). 4. Rezultat așteptat în funcție de activitățile proiectului nr. 2 - Achiziționarea a 16 de tramvaie noi unidirecționale, cu o lungime de 36 metri Încorporarea noii flote de tramvaie are ca rezultat o îmbunătățire semnificativă în ceea ce privește congestiile în zona metropolitană. Reducerea congestiei este explicată prin faptul că oamenii vor înlocui mijloacele private de transport cu transportul public în timpul orelor de vârf. Prin achiziția celor 16 tramvaie se preconizează o scădere a timpului de călătorie, creșterea vitezei medii a vehiculelor TPL în perioada orelor de vârf, precum și îmbunătățirea unor parametri specifici mobilității persoanelor (scăderea cotei modale a transportului auto, etc), conform studiului de trafic.
